دوشنبه، خرداد ۳۰، ۱۳۸۴

تکرار کميک تاريخ!

با اين‌که مقايسه‌ی شرايط سياسی ايران و فرانسه، ذاتاً قياسی مع‌الفارغ است؛ اما به‌نظر می‌رسد يک اتفاق تاريخی مشابه با آن‌چه جند سال قبل در فرانسه رخ داد؛ اين روزها در ايران در حال رخ دادن است.

در انتخابات دوره‌ی گذشته‌ی رياست‌جمهوری فرانسه، آلن ژوسپن چپ‌گرا که مورد حمايت بيشتر متفکرين و روشن‌فکران فرانسه قرار گرفته بود؛ رای نياورد و ژاک شيراک راست‌گرا به هم‌راه ژان‌ماری لوپن فاشيست به دور دوم انتخابات رفتند.

در ايران نيز با مشخص‌شدن نتايج مرحله‌ی اول انتخابات، احمدی‌نژاد فاشيست و هاشمی سنت‌گرا به دور دوم رفتند و معين که مورد حمايت بيشتر روشن‌فکران جامعه بود؛ از رقابت بازماند.

در آن زمان رهبر حزب کمونيست فرانسه که از حمايت کننده‌های اصلی ژوسپن به حساب می‌آمد، برای ترغيب مردم و به‌ويژه هم‌فکرانش به رای دادن به شيراک در دور دوم، حرف جالبی زده بود: «دماغ‌تان را بگيريد و به شيراک رای دهيد!»

امزوز نيز سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی به صورت رسمی، جبهه‌ی مشارکت به صورت تلويحی و بسیاری ديگر از فعالين سياسی خارج از نظام، از مردم خواسته‌اند که برای جلوگيری از خطر ظهور فاشيسم مذهبی، به هاشمی رای دهند.

مردم فرانسه که در مرحله‌ی اول انتخابات شرکت گسترده‌ای نداشتند؛ وقتی احساس خطر کردند که با آمدن ژان‌ماری لوپن، فاشيست‌ها در کشورشان قدرت را در دست می‌گيرند؛ اکثرشان ــ حتی طرف‌دارن چپ ــ در دور دوم به شيراک رای دادند و او رئيس‌جمهور شد. رئيس‌جمهوری که البته باب ميل اکثر فرانسويان نبوده و نيست و چنان‌چه همين چند هفته پيش‌ ديديم؛ مردم فرانسه علی‌رغم خواست شيراک و تبليغات وسيع دولتی، به پيش‌نويس قانون اساسی اتحاديه‌ی اروپا رای ندادند.

اما اين‌که آيا مردم ايران نيز به خواست اصلاح‌طلبان پاسخ مثبت می‌دهند و هاشمی را به کاخ رياست‌جمهوری می‌فرستند؛ يا با بی‌تفاوتی شاهد قدرت گرفتن تندروها و نظاميان خواهند بود؛ سوالی است که پاسخ آن را جمعه‌ی آينده درخواهيم يافت.

هیچ نظری موجود نیست: