جمعه، بهمن ۱۳، ۱۳۹۱

آن‌هایی که ضرر کردند!

قشنگ یادم مانده است آن گزارش تلویزیونی را. سال گذشته از حدود شهریور و مهر، قیمت دلار داشت روز به روز بالا و بالاتر می‌رفت و مرز هزار و پانصد و بیش‌تر را درمی‌نوردید. همه‌ی دست‌ان‌درکارهای محترم به سردم‌داری جناب بهمنی، رییس کل بانک مرکزی، مدام می‌گفتند این قیمت‌ها حباب است و به زودی می‌ترکد. همان موقع‌ها بود که خیلی از مردم سرمایه‌ی اندک‌شان را نگران از بی‌ارزش‌شدن روز به روزش تبدیل می‌کردند به دلار و سکه. اگر یادتان باشد، قیمت سکه نیز آن روزها حدود هفت صد تومان بود. بعد زد و طی چند روز یک‌باره دلار از حدود هزار و هشت‌صد تومان رسید به دو و صد و قیمت سکه هم مرز یک میلیون تومان را رد کرد.  بعد از چند روز دولت مقداری ارز به بازار وارد کرد و اجازه داد بانک‌ها سود بیش‌تری به سپرده‌ها پرداخت کنند و به همین دلیل قیمت‌ها ناگهان شکسته شد. تقریبن پارسال همین موقع‌ها بود. دلار به حدود هزارو نه‌صد تومان برگشت و سکه هم شد حدود هشت‌صد و پنجاه هزار تومان.

همان موقع بود که خبرنگارهای صدا و سیما در یک شوی تمام عیار تلویزیونی رفتند سراغ یک سری از مردم و از آن‌ها سوال می‌کردند که آیا شما این چند روزه دلار و سکه خریدی؟ و بعد که پاسخ مثبت می‌شنیدند، با خوش‌حالی فراوانی ادامه می‌دادند: «حالا چه حسی داری که این همه ضرر کردی؟» و مصاحبه‌شونده‌ها هم همه متفق‌القول! ابراز ندامت می‌کردند که چه اشتباهی کرده‌اند و فکر نمی‌کردند قیمت دلار و سکه این‌قدر پایین بیاید و البته ترجیع‌بند جمله‌های گزارشگرهای عزیز این بود که بله همان‌طور که دیدید، تحریم‌ها هیچ اثری ندارد.



داستان پارسال گذشت و اتفاق‌های زیادی افتاد که خودتان به‌تر از من می‌دانید. امروز داشتم خیلی تصادفی از جلوی یک صرافی رد می‌شدم که تابلوی آن توجه‌م را جلب کرد. همان‌طور که در تصویر می‌بینید، دلار امروز دوازدهم بهمن ماه هزار و سی‌صد و نود و یک و در سال روز بوی گل و سوسن و یاسمن آید! چهار هزار و سی تومان فروخته می‌شد و البته بدیهی است آن‌هایی که تقریبن پارسال همین موقع‌ها دلار را خریده بودند دو هزار و صد تومان ضرر کرده‌اند!  

هیچ نظری موجود نیست: