چهارشنبه، تیر ۰۱، ۱۳۸۴

انتخابات در اينترنت انجام نمی‌شود؛ می‌دانيد؟

يکی از دوستانم که دور اول به معين رای داده می‌گويد دور دوم به هاشمی رای نمی‌دهد چون نمی‌خواهد با رای‌اش هاشمی را تاييد کند؛ حتی اگر احمدی‌نژاد رئيس‌جمهور شود. او به من اعتراض می‌کند تو و امثال تو که الان داريد سنگ هاشمی را به سينه می‌زنيد و چپ و راست بيانيه‌ی حمايت از هاشمی می‌دهيد؛ چرا به معين رای نداديد؟ دوست من عصبانی است و من به او حق می‌دهم اما او الان دارد لج‌بازی می‌کند.

ديگری که دور اول در انتخابات شرکت نکرده می‌گويد اين‌بار هم شرکت نمی‌کند؛ چون علی‌رضا ميبدی گفته اين‌ها بازی رژيم است تا مردم را پای صندوق بکشانند. او معتقد است فقط حدود ۴ ميليون نفر در دور اول شرکت کرده‌اند و رژيم با تقلب و دروغ گفته ۶۵ درصد!

سومی می‌گويد به هاشمی رای نمی‌دهد چون می‌داند با اين وضعی که پيش آمده و همه به حمايت از هاشمی پرداخته‌اند؛ هاشمی رئيس‌جمهور می‌شود و من نمی‌خواهم او با رای بالا رئيس‌جمهور شود.

دوست اول را اميدوارم دست از لج‌بازی با خودش بردارد و روز جمعه در انتخابات شرکت کند. دومی را اميدی به شرکت‌ کردنش ندارم چون وقتی کسی خودش نمی‌خواهد واقعيت به اين بزرگی را ببيند؛ حرف من و امثال من تاثيری در وی ندارد. اما سخن من با گروه سوم است که انگار کم هم نيستند:

دوستان عزيز! به‌خدا انتخابات در اينترنت انجام نمی‌شود و همه‌ی کسانی که رای می‌دهند اين آدم‌های کتاب‌خوان و روزنامه‌خوانی نيستند که دور و برتان می‌بينيد. شما ممکن است بيانيه‌ی گروه‌های سياسی، روشن‌فکران، هنرمندان و ... را در حمايت از هاشمی خوانده باشيد و تصور کنيد کار تمام شده، هاشمی قطعا رئيس‌جمهور می‌شود و نيازی به حضور شما پای صندوق نيست.

اما واقعيت چيز ديگری است. کافی است دو سه ساعت از وقتتان را در کوچه و خيابان بگذرانيد (منظورم شهر کتاب يا تئاترشهر نيست!) تا متوجه شويد درصد بالايی از مردم می‌خواهند به احمدی‌نژاد رای دهند (تازه اين‌جا تهران است!). استدلال‌شان هم البته ساده است: هاشمی‌ گرانی‌ می‌آورد. هاشمی مردم را می‌چاپد. احمدی‌نژاد مردمی است. می‌خواهد برای مردم کار کند. احمدی‌نژاد ثروت جمع‌کن نيست و دلايل مشابه.

واقعيت جامعه‌ی ما اين است. واقعيت اين است که ما چه بخواهيم چه نخواهيم؛ احمدی‌نژاد توانسته رای عده‌ی زيادی از مردم را به دست آورد. مردمی که بايد برای تک تکشان وقت بگذاری و با منطق ثابت کنی که آمدن احمدی‌نژاد برای‌شان ضرر بيشتری دارد.

مسئله جدی‌تر از اين حرف‌ها است. من چنين نظرسنجی‌هايی را خيلی هم دور از واقعيت نمی‌دانم. من شک ندارم اگر همه‌ی ما متحد نشويم و اگر همه‌ی ما تلاش نکنيم و منفعلانه برخورد کنيم؛ روز جمعه نام احمدی‌نژاد از صندوق‌های رای بيرون می‌آيد.

هاشمی دور اول شش ميليون رای آورده است. مطمئن باشيد ناظرين آگاه رای بيشتر هاشمی را به حساب نظام يا هاشمی نمی‌گذارند بلکه آن را نشانه‌ی ترس من و تو از حاکميت تفکری می‌داند که بهايی برای آزادی قائل نيست.

لج‌بازی فايده‌ای ندارد؛ همان‌طور که لج‌بازی‌های قبلی فايده‌ای نداشت. پشيمانی روز شنبه‌ی آينده فايده‌ای ندارد؛ همان‌طور که پشيمانی روز شنبه‌ای که گذشت فايده‌ای نداشت.

هیچ نظری موجود نیست: